zondag 22 juli 2012

Lampen pimpen

 
 
Lampen en Mevrouw Snor is een vreemde combi. Eenmaal gekocht blijven ze nooit zoals ze in de winkel stonden. Ze worden ontdaan van hun jasje, opnieuw bekleed, ze krijgen een nieuw kleedje over hun oude of ze worden geverfd, zoals die hierboven.
 
 


Deze hangen op de kinderkamers. De nu grasgroene lampenkap was eerst wit. En ook op de andere kinderkamer hing eerst een witte lampenkap. Deze kreeg een hoes van sterrenstof met een applicatie gemaakt van zwart vilt. Mocht er iemand zijn die weet hoe ik aan zo'n geel label kan komen die je soms bij koeien ziet, mail me ;). Je maakt de hoes als volgt:

Meet de omtrek van de lampenkap op,
knip een reep stof met 1 cm naadtoeslag,
zoom de boven- en onderkant om,
naai de reep aan elkaar
en schuif de hoes over de bestaande kap.
Als je een applicatie erop wil naaien, dan kan dat het beste als je de reep stof nog niet aan elkaar hebt genaaid.


 
 
Deze lamp had eerst een zilverkleur en een glasplaat aan de onderkant. Emaille lampen vind ik erg mooi, maar duur. En dus verwijderde ik de glasplaat, spoot de lamp grijs en plakte er witte stickers op (verkrijgbaar bij kantoorboekhandels). Onderstaande lampenkap hangt boven het aanrecht en was eerst beige.
 
 
 
 
En op de booglamp in de woonkamer zat eerst een witte kap die onlangs een metamorfose heeft gekregen. Tot voor kort zat er een geborduurde hoes omheen. Het was een kussen die ik uit elkaar heb gehaald, zodat het geborduurde deel over bleef.


 
 
Toen ik een fotorondje ging doen in huis, bedacht dat er bijna geen lampen hangen of staan die niet door mij zijn bewerkt. Onderstaande lamp staat bij ons in de gang en komt van de kringloop. De bekleding heb ik eraf gehaald. Daarna was het prutsen om de deken er strak op te krijgen. Met knijpers klemde ik de stof om het frame en zodra deze goed zat knipte ik de stof op maat. De naden heb ik eerst gesloten zodat ik met de hand de stof op het frame kon naaien. Zo krijg je het mooi strak.


 
 
Mooie, persoonlijke lampen hoeven dus helemaal niet veel geld te kosten...

Een hele fijne zondag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten